maanantai 22. joulukuuta 2008

my christmas..




















takana 10h työpäivä. puol kuollut otus siis ruudun takana väsäämässä postausta. ja ei, tänään ei ollu esittelykelpoiset vaatteet. miesten collegepaita ja lököfarkut. so cute, or not.. päätin siis tehdä joskus toivotun joulupostauksen..

ylihuomenna on jouluaatto. en todellakaan pysty käsittämään tätä. ei viime joulusta voi olla vuotta. en oo vieläkään edes poistanut kaikkia viimevuoden joulukoristeita olohuoneen ikkunalaudalta.. tosin onpahan suht kätevää kun niitä ei nyt tarvitse ottaa esille. joulukuusen tietty vois etsiä kaapista. tosin ei oo mitään käsitystä minne se muka mahtuisi. eikä edes olla jouluna kotona joten tuntuu niin turhalta.

tämä joulu tulee olemaan täysin erillainen kun mihin olen tottunut. kun mentiin miehen kanssa kihloihin sovittiin että vietetään joulut vuorotellen mun ja sen vanhempien luona. viime vuosi vietettiin mun vanhempien seurassa ja tänä vuonna onkin sitten miehen vanhempien vuoro saada meidät kylään aattona. joulupäivänä mennään kuitenkin mun äipän luo. ja tapaninpäivänä perinteisesti miehen mummin luo syömään spagettia (perinne on kuulemma alkanut noin 10v sitten kun mies ja sen pikkuveli ei kumpikaan suostunut koskemaan jouluruokaan). tosi ihana perinne. harmi etten syö lihaa joten multa jää se hyvänmakunen kastike väliin.

ite oon tottunu kiireiseen jouluun. aamu on aina alkanut puurolla jonka äiti on keittänyt. sen jälkeen isä ja minä ollaan viety lahjoja sukulaisille. oon aina ollut äidin tyttö. jouluaatto on kuitenkin ollut isän ja mun omaa aikaa jolloin saa puhua isin kanssa autossa monta tuntia. ja kuunnella outoa musiikkia jonka isä on valinnut.. pari kertaa pikkuveli tuli mukaan ja viime vuonna takapenkillä istui avo. kerran muistan että tää jäi välistä ku eimie 4v päätti jäädä kotiin odottamaan tonttua. joka oli sit tullu jostain toisesta ulko-ovesta (siinä kämpässä niitä tais olla 4kpl). olin tosi maassa ja taisin jopa itkeä sitä ettei pukki tullut moikkaamaan mua. ku kaikkien kavereiden luona se kyl kävi. seuraavana vuonna pukki tais sit tulla käymään. oli kyl tosi laiha tyyppi.. mut siis toi jouluajelu, todella tärkeä osa mun joulua. meinas itku tulla ku isä kerto ettei se edes tänävuonna tee tota rundii ku en oo mukana. ens vuonna sitten taas.

joululahjarundin jälkeen ollaan käyty kotona syömässä lipeäkalaa. sen jälkeen ollaan käyty eksymässä haudoilla. meillä on siis useimmat isänpuoleiset sukulaiset haudattu hietsuun ja jostain syystä ei ikinä löydetä niitä hautoja. tosin mä oon joskus todennu vanhemmille ettei joulu tunnu samalta ellei juostais ympäri hautausmaata täysin jäässä. se vaan kuuluu jouluun. voitte siis uskoa että olin vähän vihanen ku äiti kehtas käydä joku kesä tarkistamassa kaikkien hautojen paikat. haudoilla menee ihan liian vähän aikaa. hietsun jälkeen käydään vielä maunulan hautausmaalla ja sitten onkin aika kotiin syömään. ja tässä vaiheessa kello on ollut lähemmäs ilta kasia. nuorempana tuntui erittäin inhottavalta odottaa lahjojen avaamista puolen yön tienoille. pari vuotta sitten yritin jo ehdottaa josko avattais lahjat vasta joulupäivänä..

oon siis viettäny joulun aina kotona. viime vuonna oltiin äipän luona. vanhemmat muutti erilleen viime syksynä ja siinä muutui muutama perinne hieman erillaiseksi kun yleensä mutta tuntui kuitenkin samalta. tänä vuonna on sitten täysin erillainen joulu. kuulemma katsotaan joulurauhan julistus telkkarista. siis täh, kuka sen ehtii sieltä katsoa. oon niin kauan kun muistan istunut jo siinä vaiheessa autossa. lahjatkin avataan jo kasin aikaa. ja muutenkin joulun viettoon kuuluu eri lautapelit ym. saa nähdä miten järkyttynyt oon sit keskiviikkona. en siis todellakaan sano et toi kuulostais tylsältä. aivan ihana tapa viettää joulua. on vaan niin erillainen kun mihin oon tottunut.

huomenna käyn ostamassa miehen joululahjan. kaikki muut nyt hoidettu. one to go.. saatan samalla käydä tutkimassa yhtä kiinnostavaa hupparia. jos se eksyy mukaan voisin huomenna vielä esitellä sen..

ainiin.. kuva löyty googlen kuvahaun kautta..

Ei kommentteja: